neděle 30. prosince 2012

Sword Art Online

ANIME
Předloha: Sword Art Online (novela)
Žánry: Action, Adventure, Fantasy, Game, Romance 


Během posledních pár dní jsem dokoukala hned několik anime seriálů. O Sword Art Online se mi lidé i zmiňovali v komentářích, takže jsem se rozhodla o tomhle dílku něco málo napsat. 

Sword Art Online je takové průměrné anime ve svém žánru - tím v tuto chvíly myslím anime seriály, které se odehrávají ve světě počítačových her a případně se prolínají s realitou. Tenhle počin ničím nevybočuje a naopak snaží se do svého příběhu zakomponovat vše, co tak říkajíc potěší hlavní cílovou skupinu diváků - muži 15+, kteří tráví život za obrazovkami PC a živou ženskou viděli tak možná venku při pohledu z okna :-D  Nee tak zlé to není, ale laciného fanservisu a viditelně namontovaných fantazii je tam na můj vkus až moc.

Kirito v první části anime

Popis děje začnu samozřejmě u hlavního hrdiny. Takového průměrného středoškoláka jménem Kazuto Kirigaya , který není ničím zvláštní kromě toho, že si občas přividělává jako tester. Zrovna dokončil testovaní jedné revoluční hry, která se již nehraje u PC, ale virtuální realita hry je vám pomocí speciální helmy promítaná přímo do mozku. Náš milý středoškolák si tuhle novinku samozřejmě oblíbil a tak se připojil pod přezdívkou Kirito i k nadšeným hráčům při prvním oficiálním spuštění hry .

"Já jsem zloduch a mám vás všechny v hrsti !!!" :-D

Jenže věci nejdou tak, jak si Kirito představoval. Hra je jedna velká past na hráče stvořená jejím geniálním tvůrcem. Úchvatný a skvěle propracovaný virtuální svět se stane pro lidi od prvního dne vězením s tím, že se nemohou odpojit a jediná cesta ze hry existuje jejím dohráním. Navíc pokud ve hře zemřete, zemřete i ve skutečnosti. Řešením není ani násilné sejmutí helmy z venčí - v tom případě hráčův mozek bude také zničen.

Svět hry v první části...

Hráči samozřejmě neprve utrpí šok, ale pak se postupně pouštějí do hraní - jina cesta není. Tvoří různé party, velké spolky, armády... nebo jen tak si žijí v tom virtuálním světě a čekají až je někdo vysvodí. Kirito z počátku díky tomu, že je tester té hry, má výhodu. Ví ale, že ji musí zkrývat. Proto se většinou straní lidí, není v žádné partě atd. Jen občas se zůčastní nějaké skupinové akce, jako je třeba zabití nějaké bosse. A při téhle akci se seznámí s Asunou. To je holčina , která je snem snad každého zapáleného otaku. Hraje hry a ještě k tomu je v tom zatraceně dobrá. Navíc samozřejmě i velice dobře vypadá.... :-D Zkrátka od první chvíle každý tuší, že vše se bude točit kolem těhlech dvou....

 Asuna v první části

Ale aby to nebylo tak jednoduché.. objevují se tam vedlejší postavy, vedlejší příběhy, vyjevují se jednotlivé charaktery lidí... a jen tak mimochodem tam hráči postupují level za levelem a dokončují jedeno herní podlaží za druhým...  



 ==> SPOILER <== 
A od teď to už bude jeden velký spoiler, ale zkrátka mám potřebu ten děj tam nějak komentovat. Na konci první části - tzn. tak nějak po 14ti dílech jsou hráči Kiritem zachráněni a všichni se probouzejí...tedy až na jednu. Jediná Asuna zůstává v komatu a stále připojená ke hře.

Jako moderní Šípková Růženka...

Všem je tedy jasné, že Kirito se bude muset do online světa vrátit a zachránit ji. Teď už ale ve virtuální realitě je Asuně promítáná jiná, ale na stejném základě postavená hra. Tuhle hru ovládá nový super padouch, který si v reálném životě chce Asunu vzít za ženu a schrábnout pohádkové bohatství její rodiny. Prostě tahle druhá zápletka je jen taková moderní pohádka o Šípkové Růžence. Plus to, co tam předvádí s Asunou ten záporák a jistí chapadláci... nechutný, prvoplánovaný, nudný fanservis... Takže tohle celé vnímám jako první velké zlo.

 Trapná Kiritova sestra...

Druhé velké zlo je Kiritova "malá" sestřička, která během let, co byl Kirito uvězněn ve virtuálním světě, podezdřele moc dospěla (rozuměj vyspěla), ale stále zůstává zamilovaná do svého velkého brášky - ve skutečnosti bratrance. Prostě další poblázněná "sestřička", která je tam je kvůli tomu, aby animátoři měli koho ukázat ve spodním prádle :-D A aby toho nebylo málo, seznámí se s ním i při jeho záchranné výpravě ve virtuálním světě a dělá mu tam průvodkyni, která zas zamilovaná do jeho herního charakteru. Prostě je to opradu trapné. Tak 10x by bylo lepší, kdyby se chovala jako normální sestra, co chce svému bráškovi nezjištně pomoc.
 ==> KONEC SPOILERU :-) <== 


 Rozdíl mezi prvni a druhou částí příběhu je viditelný i ve vzhledu postav...

Můj názor tedy je, že si tak 10x lepší by bylo, kdyby se celý příběh utnul hned po prvních 14ti dílech. Sice i ta druhá část měla pár světlých chvilek, ale byla o poznání slabší. Co se týče animace, nemám si na co stěžovat, je poměrně povedená. Styl kresby je takový líbivý, hodí se ke stylu anime. Exteriéry jsou úchvatně nakresleny a člověk opravdu má chuť si tu hru zahrát. Takže vizuální stránku hodnotím jako velké plus. Poměrně velký plus má i hudba. Oba OP a ED sice nejsou muj styl, ale jsou líbivé, chytlavé a opět hodící se k anime a cílící přesně na danou skupinu diváků.

Při sledování seriálu jsem hodně často měla pocit, že nesleduju anime o hraní, ale sleduju příběh z fantazy světa, který na mě působí svými dojmy, ohromuje mě scenériemi...a jen občas mi nějká scéna připomněla, že se to odehrává ve hře. Ovšem to nic nezmění na tom, že tahle záležitost je takový průměr a to hlavně díky druhé části. A proto hodnotím na 6 z 10 a doporučuju hráčům online her a všem otaku, co ulítávají na sestřičkách a nebo mají fantazie o věznění nějaké okaté anime hrdinky :-D

Tak a tady je ještě pár obrázků z druhé části anime, která byla ještě úchvatnější podívaná než první...




10 komentářů:

  1. "endyngy"
    au :) Zkratky (OP/ED) jsou bezpečnější :) Nebo můžeš být korektní a mít to správně česky - úvodní/závěrečná znělka.

    Já jsem byl nakonec ještě trochu přísnější. Zklamala mě i hudba. Resp. od Kajiury moc nečekám, protože ona nic jiného než ten jeden styl ani nedělá, ovšem sem se zrovna moc nehodil...

    OdpovědětVymazat
  2. Pravda, asi zustanu u OP a ED. Dik. A jinak ta hudba mi prijde tak akorat naivni, jak je cely serial, taze me se k tomu hodi...ale je to vec nazoru...

    OdpovědětVymazat
  3. Jeste muzes zkusit prosadit nejake nove novotvary, treba uvodka/zaverka... hmm... to zni ale taky pekne pitome :)

    Sword Art Online aby clovek opravdu hodnotil 2x - prvnich 13 dilu podle knih Aincrad a druha pulka Fairy Dance.
    Prvni pulku mam hodne rad a na rozdil od toho, co ty popisujes, tam jsem, aspon z pocatku, vnimal vic to zoufalstvi lidi ve hre uveznenych. Kirito navic se ostatnich nestrani, protoze je beta tester (tenhle duvod prisel pozdeji a navic v zapeti byl porusen, viz treti dil), on je spise solista, interakce s lidmi neni jeho silna parketa. I kdyz to neni zany morous, takze kamarady najde :)
    Jeho interakce s Asunou je v tehle pulce dobra vec, skvele se ti dva doplnuji. Navic jsem ocenoval velmi stridme rozmery postav a absenci nevkusneho fanservice. A ony naznaky Kiritova haremu jsou aspon uveritelne :) Prvni puli tedy hodnotim hodne vysoko.

    Jenze pak prislo Fairy Dance. Nevim, proc tak nahle menil styl psani, jestli to bylo vypocitave, aby ziskal vice ctenaru, zda autorovi do toho nekdo kecal. Ono to co vidime v anime je knize dosti verne. Zmena prostredi a hry mi nevadila, ale bylo tam nekolik veci, ktere bud autor nezvladl nebo primo sly proti srsti:
    1) Asuna jako pasivni "Kraska v nesnazich". To je desny protiklad proti prvni puli a i kdyz se to snazi kompenzovat tim, ze vykresluji jeji pevne vnitrni odhodlani a zvrhlost a podlost hlavniho padoucha, stejne ta zmena neskutecne nastvala.
    Na druhou stranu chovani "vedcu" a hlavniho padoucha vuci Asune jednak splnilo svuj ucel (postvat divaka proti nim) jednak me to ani neprekvapilo, protoze co si budeme nalhavat - kdyz mate nekoho v moci a jste si jist beztrestnosti, spousta veci nabere temny odstin :).

    2) Sugu - nevim, zda autor planoval neco co se mu nepovedlo nebo to bylo zamysleno pro fanousky sourozenecke lasky... Dokazal bych bez problemu prijmout ty dve premisy - jak se chovat k nekomu, kdo nahle neni muj bratr ale bratranec a touhu pochopit, co se s nim delo dva roky kdyz byl uveznen ve hre - nicmene provedeni krute selhalo a vysla z toho sestricka zamilovana do bratricka (tyhle veci musi psat jedinacci, mimochodem). To cele te interakci mimo hru tomu dodalo takovy, hmm, blby naboj.
    3) Zvyseni fanservicu - jo, postavy prosly mensi nafukovaci procedurou. To mi vadilo, i kdyz pokud hrajete Lineage II, Aion nebo nedej boze TERA (sul a krucifix na vas :D) tak mohutna nadra a bohate vystrihy jsou domenou tehlech her (v pripade TERY pak reklama na cervenou ctvrt). Nicmene po Aincradu to pusobilo hodne rusive, zvlaste kdyz Leafa ma dva moucne pytle.
    Realna Sugu taky tim trpela, i kdyz jsem uvital to, ze byla cela nakreslena trochu zavalite - coz odpovidalo jejimu treninku kendo. Tycky s mecem clovek moc nevidi :)

    Zkratka, prvni cast 8/10, druha 5-6/10, ja budu hodny a tech 7/10 necham :)

    Jo a s Ledmanem musim castecne souhlasit - hudba byla nevyrazna. I kdyz mi nevadila tak, jako jemu, mela svuj naboj, nicmene rozhodne bych ji nechtel poslouchat samostatne.

    Uff, priste zkusim psat strucne :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevkusný fanservis v první půlce opravdu nebyl, byl jen.. hloupý :) Minutový záběr na hrdinu přes zadnice hrdinek nebo pseudochapadla rostlinného původu vs loli v minisukni, ehm :)

      Je mi celkem jasné, jak vypadá cílová skupina a čím se SAO snaží zalíbit a z tohohle pohledu dává posun mezi "první a druhou hrou" smysl. Prostě jen "přitvrdil".

      btw. nevím co je uvěřitelného na tom, že hlavnímu hrdinovi propadne každá vyskytnuvší se pojmenovaná ženská postava :))

      Vymazat
  4. ledman - az budes v podobne vypjate situaci, tak sam rychle zjistis, jak lide se rychle sblizi nebo zakousnou. :)
    Narazel jsem ale na to, ze pro kazdou z nich udelal vlastne neco, za ho muzou mit rady, na rozdil od spousty serialu, kde hlavni neknuba je obletovan aniz by bylo receno proc. A v podobne zamerenych anime - vlastne v temer vsech anime (a spouste ne-anime serialu take) jsou duvody proc nektera zenska propadla kouzlu hrdiny znacne zjednodusene. Je to vypraveny pribeh, ne zivotni drama :)

    Ad fanservise - jo tohle. Ja tohle ignoruji, nevidim duvod, proc se tim tak rozpytlovat. Podobne blbosti jsou v 99,9% anime, tady vadily mnohem mene a mely mnohem mene prostoru. Tohle byly nevinne veci pro povzbuzeni predstavivosti pubertaku, horsi veci jsem videl uz v dobe Slayers pred X lety a to je z dnesniho pohledu hrozne cudna komedie. To bych musel odsoudit treba i Zetsuen no Tempest, to je taky hrozne sexualni...
    Ale hlavne pri dnesni kvalite anime clovek vyzobava to zajimave a ignoruje blbosti. To uz bych se nepodival na nic. Tady jsem byl rad, ze to nebylo tak krute.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U komediálních harémů toho projde víc, tohle ale předpokládám primárně komedie být neměla :) Kiritovi to tady všechno šlo až moc po másle. Je to daleko víc vysněný hrdina než postava blízká realitě. Tohle nebo "nekňuba", na mě nezabírá ani jeden :)

      Jo, v tom je ten problém. Fanservisu tam bylo docela málo a není to prvoplánové ecchi, o to víc tyhle věci "vyčnívaly" :) Zetsuen no Tempest je trochu něco jiného, navíc si myslím, že ten lehce melodramatický trojúhelník je tam předveden docela dobře (zatím :) ). Dnešní kvalita anime je stejná jako dřív, nemám si moc na co stěžovat. Každý rok se toho najde dost dobrého a nejsem vyznavačem jen (v anime) neexistujících žánrů :)

      Já jsem rád za ty scenérie v první hře (a některé boje), ty sledování trochu ospravedlnily ^^

      Vymazat
    2. Kdyby jen u komedialnich serialu, s tim by se clovek smiril. Ale podivej na BTOOM, napriklad. A co si budeme povidat, Elfen Lied je taky pripadem "co sakra na nem.." :)

      Anime je hodne nekde jinde nez driv, bohuzel. Jak je horsi a horsi financni situace, tak vic spolehaji na spolehlive tahaky pubertaku. A zajimave pribehy aby jeden taky pohledal - to mam prave na anime obecne rad, ze podavaji pribehy jinak a z jineho uhlu pohledu. Ale takovych veci rapidne ubylo.
      Bud a nebo jsem zestarl. ;)

      Vymazat
  5. Díky za komentáře. S dékou nebo možstvím příspěvků si nelamte hlavu. Jsem ráda, že se tu na blogu i něco děje, když já věčně nemám čas.

    S velkou částí komentů souhlasím. Takže jsem jen tak dám své myšlenky, co mě napadaly v průběhu čtení.

    Add incestní příběhy a kdo je píše:
    Nemyslím si, že jsou to jedináčci. Měla jsem období, kdy jsem se zajímala o mangu s incestní tématikou a zjišťovala jsem si i jak je to v reálném životě. Je to daleko častější než jsem si myslela. Takže bych se teď ani nedivila, kdyby si autor tam promítal fantazie o své vlastní sestře. Já ale naštěstí nemohu soudit. Žádného bratra nemám :-D

    Add Kirito a poblázněnost všech holek v dosahu:
    Přijde mi, že poslední dobou je to v módě a tak to tam musí být. Hlavní hrdina vždy minimálně na závěr musí být ten neúžasnější a nejlepší...Patří to k žánru. Logiku bych se v tom ani nesnažila hledat. I když pravdou je, že tady v SAO si ten obdiv opravdu i občas zasloužil, ale stále mu to autor moc ulehčoval a vše zjednodušoval.

    Add Zetsuen No Tempest
    Tenhle příběh je na sexuálním napětí a na vztazích postavený celý :-D Vše ostatní jako záchrana světa atd. je vlastně jen taková zástěrka aby se neřeklo a mohlo to patřit do kolonky shounen :-D Tedy to je aspoň můj názor, ale rozhodně tím anime nechci shazovat. Naopak. Už dlouho jsem právě neviděla tak dobře propletený čtyřúhelník jako je tady.

    Add kvalita anime za poslední roky:
    Osobně si myslím, že to není tak zlé. Ano, je vidět že nejsou peníze a všichni sází na osvědčená témata, ale stále se dá najít nějaké to anime s dobrým a třeba i originálním příběhem.
    To jestli stárneme a některá témata nám nic neříkají, to je věc druhá. Taky už mám pocit, že si toho vybírám méně a méně. Ale to je přesně tím, že jsem toho už viděla opravdu mnoho a tak je jasné, že spousta věcí mi už přijde na jedno brdo a nestojí mi za sledování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uznavam, ze sledovat anime 15 let na cloveku zanecha stopy :) Hadam ze co mi drive pripadalo cool, ted me necha chladnym. A ty hormony uz taky nejak zlenively...

      Nicmene kdyz se podivam na moji cetbu, tak taky jsem uz nekde jinde - drive jsem mel rad Conana, ted radeji Koniase od Zambocha. Takze hadam podobne to je i v anime. Ale stejne, kde jsou ti hrdinove jako je Vampire hunter D ;) Bebopa nebudu jmenovat, to je naprosto ojedinele.

      A jeste k SAO - to poblazneni holek - tohle presne jsem myslel. Je to tak standardni vec, ze nejen v anime ale v mnoha dobrodruznych knihach se to odehrava. A co teprve pohadkach. Tady proste to bylo stejne, jen ne TAK kriklave - coz se da rict vlastne o cele prvni pulce - plno klise, ale s mirou :)

      Vymazat
  6. Pravda, hrdinové jako Vampire Hunter D nebo Spike už nějak nejsou. Většina jsou teď středoškoláci s nějakýma nadpřirozenýma schopnostma. Dospělí hrdinové jsou teď málokdy. Světlou vyjimku z poslední doby tvoří tak maximálně Psycho Pass. Na nic dalšího si nevzpomenu :-(

    OdpovědětVymazat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...