Režisér Kim Ki-duk patří mezi ty známější asijské režiséry. Já už jsem o něm  ledacos slyšela, ale nikdy jsem ještě od něj nic neviděla. Dnes se mi ale  dostalo do ruky jeho dílko Nappeun namja v anglickém překladu Bad Guy.
Zaujalo mne kontroverzní téma i rozporuplné komentáře k tomuto filmu na  CSFD a dokonce  natolik, že už během sledování jsem měla chuť vám zprostředkovat dojmy z tohoto  snímku. 
Nappeun namja není můj první asijský film. Sice se ještě nemohu počítat  mezi experty na asijskou kinematografii, ale filmů z této části světa jsem  viděla už desítky a to nepočítám další desítky seriálů známých pod souhrnným  pojmem ANIME :-).  Věděla jsem tedy, že mohu očekávat symboliku, které my středoevropané těžko  můžeme porozumět, bez nějaké bližší znalosti asijské kultury. Byla tam, některou  jsem nechápala, ale nebylo ji tam tak mnoho abych nepochopila celý film. 
Naopak mám pocit, že jsem postavám porozuměla poměrně dobře. Dokonce  natolik, že si troufám oponovat komentáři na CSFD, že jednají iracionálně.  Jednají poměrně smysluplně, jen spousta věcí je ve filmu pouze naznačena a divák  si to musí domyslet. 
Kim Ki-duk vypráví příběh velice stroze. Zaměřuje se jen na podstatné  detaily a nechává nás sledovat proměnu dívky na děvku bez jediného slovíčka o  tom, co cítí a to je asi pro některé lidi problém. Jsme zvyklí slýchávat ve  filmu myšlenky hlavní postavy, které nám vysvětlují, proč tak jedná. Tady ne.  Tady nám nikdo nenapoví jak se k tomu máme stavět. Můžeme jen sledovat a vše  ostatní režisér už nechává na nás. 
Já se tady trochu pokusím nastínit, jak jsem film pochopila já. Ovšem  nebráním se ani jinému pohledu na věc, proto pokud někdo budete mít jiný názor,  písněte ho do komentářů, moc ráda si ho přečtu.
Film začíná klíčovou scénou kdy drsňák Han-gi zahlédne na lavičce sedět  dívku (Sun-hwa), která ho na první pohled uchvátí. Přisedne si k ní a začne ji  beze sudu sledovat. Sun-hwa samozřejmě zareaguje tak, jak by udělala většina z  nás. Odejde. Ale jen o kousek dál. Má tam dostaveníčko s přítelem. Han-gi vše  stále sleduje. Je to člověk na kterém je vidět, že už má něco za sebou a  odhadovala bych mu tak něco mezi 30ti-40ti lety. Oproti tomu Sun-hwa je 21letá  studentka a s přítelem mu tam přímo před očima řeší pubertální problémy. Han-gi  proto udělá něco nečekaného. Pokusí se Sun-hwa přímo před očima přítele políbit. 
Samozřejmě že dívka se brání, brání ji i její přítel a přispěchají na pomoc  dokonce kolemjdoucí vojáci a tak Han-gi je nejen nucen kapitulovat ale i nucen  se Sun omluvit, protože dívka na tom vysloveně trvá. Neomluví se a tak mu Sun  plivne do tváře. 
Zdá se vám to jednání Han-giho iracionální? Ano v tuhle chvíly ano a  připouštím, že je to trochu vykonstruované pro účely filmu, ale teď si  představte že Han-gi je pasák. Je zvyklý, že se mu každá nabízí a najednou ho  nějaká mladá krásná holka nejen odmítne ale ještě mu plivne do tváře. Teď nevím,  jestli to chci v tom filmu vidět jen já, ale mně přijpadá, že přímo tam je  ukázáno, jak Han-gi je nejprve zdrcen z toho odmítnutí, ale postupem času jak mu  tvrdne výraz ve tváři a jak začíná v něm pěnit zlost za to, že byl i zesměšněn a  chce se pomstít, aby litovala toho, že mu dala košem. 
Tohle bych viděla jako hlavní motivaci pro další jednání Han-giho, proč se  rozhodne ji sledovat a čeká na příležitost. Ta se naskytne v knihkupectví. Sun  se tam projeví jako ne zrovna vzorný člověk. Nejprve si z jedné knihy vytrhne  stránku a pak si všimne peněženky a místo aby se ji snažila vrátit si peníze  nechá. Jenže „majitel" se po ní shání. Dožene Sun a tvrdí, že v ní bylo 15 000 a  Sun mu je musí vrátit, jinak že půjde s ní na policii jako se zlodějkou. Jenže  Sun peníze nemá, tak ji donutí aby uzavřela půjčku a zárukou za peníze je její  tělo. Nikde ve filmu přímo ukázáno není, že tuhle situaci Han-gi přímo  vykonstruoval. On vše stále jen sleduje z povzdálí, ale je tam na to dost  narážek, tak předpokládám že toho člověka tam nastrčil on a ne jen, že využil  situace.
Každopádně Sun má na splacení půjčky týden a je jasné že je nesežene a musí  nastoupit do nevěstince. Možná tu mohl režisér ukázat jak dívka shání peníze  nejprve jinde, ale k čemu by to bylo? Příběhu to nijak nepomůže. Ki-duk nás  rovnou vrhá do vody a ukazuje Sun ochromenou zoufalstvím jak přijíždí do  nevěstince. Han-gi ji pořád pozoruje. Sedává za zrcadlem a sleduje co dělá v  pokoji, když má zákazníka, sleduje ji, když šlape ve výloze a sice ji ve všem  nechává "vykoupat", ale zároveň ji tak trochu chrání. Když je nejhůř, posílá své  kumpány aby jí pomohli. Ale i přesto jsou tam trochu drsné scény. Ne na pohled,  ale spíše na psychiku, jenže to už k filmu s touhle tématikou patří. 
Pro Sun je to težké. Je vidět, že je ze začátku zoufalá a brání se, pak jak  se svým osudem částečně smiřuje, ale když se jí naskytne příležitost utéci, tak  ji využije. Han-gi ji ale chytí, ale místo aby ji ztloukl, jak by to asi udělal  každý jiný pasák, odveze ji k moři a tam chvíli posedí než ji odveze zpět do  nevěstince. Postupně se takto mezi nimi vytváří nějaké to pouto. 
On ji zbožňuje, ale zároveň stále se jí chce pomstít a hlavně asi zlomit jí,  aby byla podle jeho představ. To samozřejmě ve filmu nikde neříká, ale je to  vidět v jeho výrazu, jak se tváří když ji sleduje, třeba jak spí a zároveň jak  tvrdý výraz má, když jí přichází zákazník. Ona ho ze začátku nenávidí, ale  postupem času si uvědomuje, že je tam něco víc, něco jiného. Přirovnala bych to  pomalu ke Stockholmskému syndromu. Asi někdy časem opravdu začnete mít rádi  svého věznitele/trýznitele...
Ke konci filmu je už ze Sun regulérní šlapka. Chápu ji, sice to tam není  ukázáno jak dlouho tam byla, ale tenhle život musí asi ovlivnit každou. Han-gi  zase ztrácí své postavení pasáka a tak osvobozuje Sun. Jenže Sun už se nemůže  vrátit ke svému bývalému životu. Už je jiná. Nemá kam jít...Ten úplný konec pro  vás nechám jako poslední perličku na závěr. Pro mne už to nebylo žádné  překvapení, ale logické vyústění, ke kterému spěje celý film už od začátku.  Takže určitě si ho už i z tohoto domyslíte. 
Síla filmu celkově je v jednotlivých detailech vyprávění. Jsou to scény které  dokreslují to, co se odehrává v nitru hlavních postav. Jsou tu také poměrně  dobře propracované vedlejší postavy a až na výjimku „bordelmamá" jsou tu i  načrtnuty jejich motivace, takže to není jen příběh dvou postav. 
Pak tu máme taky takové detaily, jako je vytržená stránka z knihy na začátku.  Potom svou roli zase má i to, že u moře Sun najde roztrhané fotky s lidmi bez  tváře a sleduje ženu jak se jde utopit a přitom nic neudělá...prostě jsou tam  opravdu zajímavé věci, kvůli kterým stojí za to film vidět i když jsem vám tu  defakto popsala celý příběh. 
Když to shrnu filmu musím dát plný počet. Vím, že není pro každého a musí se  u něj přemýšlet, ale jsou tam opravdu výborní herci... zajímavý příběh...skvělé  jeho zpracování.... Prostě nejsem sto vymyslet nic, co bych mohla filmu  vytknout. Snad jen...Han-gi je tam až moc „nesmrtelný"...no...ale na americké  hrdiny ještě nemá ;-)
Žádné komentáře:
Okomentovat