středa 27. ledna 2010

Nappeun namja (Bad Guy)

Režisér Kim Ki-duk patří mezi ty známější asijské režiséry. Já už jsem o něm ledacos slyšela, ale nikdy jsem ještě od něj nic neviděla. Dnes se mi ale dostalo do ruky jeho dílko Nappeun namja v anglickém překladu Bad Guy.

Zaujalo mne kontroverzní téma i rozporuplné komentáře k tomuto filmu na CSFD a dokonce natolik, že už během sledování jsem měla chuť vám zprostředkovat dojmy z tohoto snímku.

Nappeun namja není můj první asijský film. Sice se ještě nemohu počítat mezi experty na asijskou kinematografii, ale filmů z této části světa jsem viděla už desítky a to nepočítám další desítky seriálů známých pod souhrnným pojmem ANIME :-). Věděla jsem tedy, že mohu očekávat symboliku, které my středoevropané těžko můžeme porozumět, bez nějaké bližší znalosti asijské kultury. Byla tam, některou jsem nechápala, ale nebylo ji tam tak mnoho abych nepochopila celý film.

Naopak mám pocit, že jsem postavám porozuměla poměrně dobře. Dokonce natolik, že si troufám oponovat komentáři na CSFD, že jednají iracionálně. Jednají poměrně smysluplně, jen spousta věcí je ve filmu pouze naznačena a divák si to musí domyslet.

Kim Ki-duk vypráví příběh velice stroze. Zaměřuje se jen na podstatné detaily a nechává nás sledovat proměnu dívky na děvku bez jediného slovíčka o tom, co cítí a to je asi pro některé lidi problém. Jsme zvyklí slýchávat ve filmu myšlenky hlavní postavy, které nám vysvětlují, proč tak jedná. Tady ne. Tady nám nikdo nenapoví jak se k tomu máme stavět. Můžeme jen sledovat a vše ostatní režisér už nechává na nás.

Já se tady trochu pokusím nastínit, jak jsem film pochopila já. Ovšem nebráním se ani jinému pohledu na věc, proto pokud někdo budete mít jiný názor, písněte ho do komentářů, moc ráda si ho přečtu.

Film začíná klíčovou scénou kdy drsňák Han-gi zahlédne na lavičce sedět dívku (Sun-hwa), která ho na první pohled uchvátí. Přisedne si k ní a začne ji beze sudu sledovat. Sun-hwa samozřejmě zareaguje tak, jak by udělala většina z nás. Odejde. Ale jen o kousek dál. Má tam dostaveníčko s přítelem. Han-gi vše stále sleduje. Je to člověk na kterém je vidět, že už má něco za sebou a odhadovala bych mu tak něco mezi 30ti-40ti lety. Oproti tomu Sun-hwa je 21letá studentka a s přítelem mu tam přímo před očima řeší pubertální problémy. Han-gi proto udělá něco nečekaného. Pokusí se Sun-hwa přímo před očima přítele políbit. 

Samozřejmě že dívka se brání, brání ji i její přítel a přispěchají na pomoc dokonce kolemjdoucí vojáci a tak Han-gi je nejen nucen kapitulovat ale i nucen se Sun omluvit, protože dívka na tom vysloveně trvá. Neomluví se a tak mu Sun plivne do tváře. 

Zdá se vám to jednání Han-giho iracionální? Ano v tuhle chvíly ano a připouštím, že je to trochu vykonstruované pro účely filmu, ale teď si představte že Han-gi je pasák. Je zvyklý, že se mu každá nabízí a najednou ho nějaká mladá krásná holka nejen odmítne ale ještě mu plivne do tváře. Teď nevím, jestli to chci v tom filmu vidět jen já, ale mně přijpadá, že přímo tam je ukázáno, jak Han-gi je nejprve zdrcen z toho odmítnutí, ale postupem času jak mu tvrdne výraz ve tváři a jak začíná v něm pěnit zlost za to, že byl i zesměšněn a chce se pomstít, aby litovala toho, že mu dala košem. 

Tohle bych viděla jako hlavní motivaci pro další jednání Han-giho, proč se rozhodne ji sledovat a čeká na příležitost. Ta se naskytne v knihkupectví. Sun se tam projeví jako ne zrovna vzorný člověk. Nejprve si z jedné knihy vytrhne stránku a pak si všimne peněženky a místo aby se ji snažila vrátit si peníze nechá. Jenže „majitel" se po ní shání. Dožene Sun a tvrdí, že v ní bylo 15 000 a Sun mu je musí vrátit, jinak že půjde s ní na policii jako se zlodějkou. Jenže Sun peníze nemá, tak ji donutí aby uzavřela půjčku a zárukou za peníze je její tělo. Nikde ve filmu přímo ukázáno není, že tuhle situaci Han-gi přímo vykonstruoval. On vše stále jen sleduje z povzdálí, ale je tam na to dost narážek, tak předpokládám že toho člověka tam nastrčil on a ne jen, že využil situace.

Každopádně Sun má na splacení půjčky týden a je jasné že je nesežene a musí nastoupit do nevěstince. Možná tu mohl režisér ukázat jak dívka shání peníze nejprve jinde, ale k čemu by to bylo? Příběhu to nijak nepomůže. Ki-duk nás rovnou vrhá do vody a ukazuje Sun ochromenou zoufalstvím jak přijíždí do nevěstince. Han-gi ji pořád pozoruje. Sedává za zrcadlem a sleduje co dělá v pokoji, když má zákazníka, sleduje ji, když šlape ve výloze a sice ji ve všem nechává "vykoupat", ale zároveň ji tak trochu chrání. Když je nejhůř, posílá své kumpány aby jí pomohli. Ale i přesto jsou tam trochu drsné scény. Ne na pohled, ale spíše na psychiku, jenže to už k filmu s touhle tématikou patří. 

Pro Sun je to težké. Je vidět, že je ze začátku zoufalá a brání se, pak jak se svým osudem částečně smiřuje, ale když se jí naskytne příležitost utéci, tak ji využije. Han-gi ji ale chytí, ale místo aby ji ztloukl, jak by to asi udělal každý jiný pasák, odveze ji k moři a tam chvíli posedí než ji odveze zpět do nevěstince. Postupně se takto mezi nimi vytváří nějaké to pouto. 

On ji zbožňuje, ale zároveň stále se jí chce pomstít a hlavně asi zlomit jí, aby byla podle jeho představ. To samozřejmě ve filmu nikde neříká, ale je to vidět v jeho výrazu, jak se tváří když ji sleduje, třeba jak spí a zároveň jak tvrdý výraz má, když jí přichází zákazník. Ona ho ze začátku nenávidí, ale postupem času si uvědomuje, že je tam něco víc, něco jiného. Přirovnala bych to pomalu ke Stockholmskému syndromu. Asi někdy časem opravdu začnete mít rádi svého věznitele/trýznitele...

Ke konci filmu je už ze Sun regulérní šlapka. Chápu ji, sice to tam není ukázáno jak dlouho tam byla, ale tenhle život musí asi ovlivnit každou. Han-gi zase ztrácí své postavení pasáka a tak osvobozuje Sun. Jenže Sun už se nemůže vrátit ke svému bývalému životu. Už je jiná. Nemá kam jít...Ten úplný konec pro vás nechám jako poslední perličku na závěr. Pro mne už to nebylo žádné překvapení, ale logické vyústění, ke kterému spěje celý film už od začátku. Takže určitě si ho už i z tohoto domyslíte. 

Síla filmu celkově je v jednotlivých detailech vyprávění. Jsou to scény které dokreslují to, co se odehrává v nitru hlavních postav. Jsou tu také poměrně dobře propracované vedlejší postavy a až na výjimku „bordelmamá" jsou tu i načrtnuty jejich motivace, takže to není jen příběh dvou postav. 

Pak tu máme taky takové detaily, jako je vytržená stránka z knihy na začátku. Potom svou roli zase má i to, že u moře Sun najde roztrhané fotky s lidmi bez tváře a sleduje ženu jak se jde utopit a přitom nic neudělá...prostě jsou tam opravdu zajímavé věci, kvůli kterým stojí za to film vidět i když jsem vám tu defakto popsala celý příběh. 

Když to shrnu filmu musím dát plný počet. Vím, že není pro každého a musí se u něj přemýšlet, ale jsou tam opravdu výborní herci... zajímavý příběh...skvělé jeho zpracování.... Prostě nejsem sto vymyslet nic, co bych mohla filmu vytknout. Snad jen...Han-gi je tam až moc „nesmrtelný"...no...ale na americké hrdiny ještě nemá ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...